Het nieuwe schooljaar is begonnen. Dat betekent extra goed opletten in het verkeer, want ook in de provincie Groningen gaat het helaas nog regelmatig mis. Vorig jaar vonden er 606 fietsongevallen plaats, zo blijkt uit het jaarlijkse fietsenonderzoek van Independer op basis van data van onder andere Rijkswaterstaat en verzekeraars. Vooral in Groningen en in Eemsdelta is het oppassen geblazen: dit zijn de gevaarlijkste gemeenten van Groningen om op de fiets te stappen.

Hier gebeuren de meeste fietsongevallen

De zomervakantie is voorbij en veel kinderen pakken weer de fiets naar school. Dat maakt de Groningse wegen drukker en vraagt om extra alertheid. In de provincie waren er vorig jaar 10,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners.

Wel lopen de cijfers per gemeente uiteen. Uitschieter is de gemeente Groningen. Met jaarlijks 16,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners is dit de minst fietsveilige gemeente van heel de provincie. Ook in Eemsdelta en Oldambt moet je extra goed opletten. De top vijf Groningse gemeenten met relatief de meeste fietsongevallen in 2024:

  1. Groningen: 16,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners

  2. Eemsdelta: 6,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners

  3. Oldambt: 6,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners

  4. Westerkwartier: 6,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners

  5. Midden-Groningen: 6,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners

Benieuwd hoe veilig de fietspaden zijn in jouw gemeente? Check dan de onderzoekspagina https://www.independer.nl/autoverzekering/info/onderzoek/fietsongevallen-2025

Sterkste stijging in Eemsdelta en Westerwolde

In de provincie Groningen werden vorig jaar 606 fietsongevallen geregistreerd, slechts 3 meer dan in 2023. Daarmee bleef het totaal vrijwel gelijk (+0,5%), goed nieuws vergeleken met de landelijke stijging van 6,3%.Ter vergelijking: in buurprovincie Drenthe nam het aantal incidenten zelfs met 22,4% toe.

Wel zijn er binnen Groningen verschillen per gemeente. Zo was er vorig jaar in Eemsdelta (+13) en Westerkwartier (+12) juist een sterke stijging van het aantal fietsongevallen, terwijl in onder andere Veendam (-8) juist een afname werd gemeld. In de meeste Groningse gemeenten bleef het aantal incidenten min of meer stabiel ten opzichte van 2023.

Vaak is er een auto betrokken bij een fietsongeval

Bij veel fietsongevallen is een auto betrokken. In Groningen is dat het geval bij 55% van de incidenten. Dit aantal ligt iets lager dan het landelijk gemiddelde van 57,1%.

“Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals bijvoorbeeld een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt in Nederland wettelijk extra beschermd”, aldus verzekeringsexpert Michel Ypma van Independer.