GRONINGEN - De bouwvak is begonnen! Maar niet voor iedereen. Het Emmavidauct bijvoorbeeld, is 10 dagen lang gestremd, omdat het een compleet nieuwe laag asfalt krijgt. Collega’s van Stadsbeheer zijn in deze vakantieperiode druk bezig met deze grote operatie, die veel impact heeft op het verkeer.


Samen met zijn 3 collega’s van Team Techniek, cluster ‘wegen’, coördineert Ronald Rosman het wegonderhoud in de stad en de voormalige gemeentes Ten Boer en Haren. Grote ingrepen als het Emmaviaduct worden niet voor niks in de vakantie gepland, vertelt hij.

Bouwvak

“Het is een belangrijke ader. We hebben al ver van tevoren overleg: wanneer is het verstandig dat te doen, wanneer is het minste verkeer? Dan kom je toch uit in de bouwvak. Om die reden is de Ring Zuid ook 6 weken dicht. Aannemers kunnen daarmee in de aanbesteding rekening houden. Vroeger was tijdens de bouwvak álles dicht, maar tegenwoordig is dat toch iets minder.”

Uitcijferen

Het is een grote operatie, die 10 dagen duurt, waarbij het verkeer wordt omgeleid. Maar het is een klus die moet gebeuren. “Doe we het niet, dan voldoen we niet meer aan de juridische eisen van de weg en kan de veiligheid in geding komen. Met alle gevolgen van dien”, zegt Ronald. Vrijdag 6 augustus, om 19.00 uur, zijn de werkzaamheden begonnen. “Toen hebben we de omleiding aangelegd en de weg afgezet. Daarna hebben we de stand van de verzakking bepaald en gekeken hoeveel asfalt er daadwerkelijk af moet. Uitcijferen, heet dat.”

Geweld

Hij vervolgt: “Op zaterdag zijn we begonnen met rip- en freeswerk. De hele stalen brug moest kaal. Daarna moest ook het betonnen brugdek kaal. Dit is gebeurd met 6 kranen, die het asfalt er met geweld hebben afgestoken, tot aan het betonnen dek aan toe. Op zondag hebben we een betoninspectie gedaan, gekeken of er bijvoorbeeld haarscheurtjes zitten. Daarna is de brug gewaterstraald, daar krijgt het zo’n roestbruine kleur van.”

Nieuwe deklaag

“Op maandag en dinsdag repareren we het beton en wordt de stalen brug gestraald en voorzien van een primer ”, vervolgt hij. “Op dinsdag en woensdag plakken we het dakleer, maken we een waterafdichting en voegen we een Sami-slijtlaag toe, dat is een soort membraan van gemalen kleine steentjes. Op donderdag brengen we de onder- en tussenlaag asfalt aan en op vrijdag brengen we de nieuwe asfalt deklaag aan.”

Integraal mogelijk

Hij besluit: “Zaterdag brengen we de voegovergangen aan en op zondag doen we de markering en belijning. Maandag om 6 uur gaat de weg weer open.” En daar blijft het niet bij. “Wijkonderhoud doet dan ook nog veegwerkzaamheden en collega’s van riolering werken aan waterafvoerputjes op het viaduct gedeelte wat niet in het te vervangen tracé zit maar wel afgesloten is. We proberen het altijd zo integraal mogelijk op te pakken."

4 jongens

Hoe bereidt het ‘cluster wegen’ van Team Techniek zich op een dergelijke operatie voor? “Een weginspecteur verkent de wegen en controleert op eisen waaraan ze moeten voldoen. Een collega, Gerard Bouwman, maakt een meerjarenplanning. Daarna bereiden we de werkzaamheden met ons team voor, dat bestaat uit 4 jongens. We stellen dan vast wat we gaan doen en kijken hoe dat past binnen het budget.

Mooiste werk

“Daarna gaat het naar de collega’s van Stadsingenieurs, zij schrijven een bestek, dat is een soort contract, en doen de aanbesteding. Vervolgens gaat het weer terug naar Stadsbeheer en zorgen wij voor de uitvoering.” Het mooiste werk dat er is, meent Ronald. “Je ziet de opbrengst van je werk heel goed. En we werken we met heel veel mensen samen, intern met collega’s, maar ook met aannemers.”

Groeiplekken voor bomen

Werk als dit is natuurlijk nooit af. “We hebben net de Paterswoldseweg gedaan, evenals de Petrus Campersingel en Rodeweg. We moeten nog de Emingaheerd doen, een stuk Damsterdiep tot aan Professor Ranksestraat, en ook aan de Veenweg wacht nog een behoorlijke klus. Aan de Hondsruglaan gaan we nog groeiplekken voor bomen creëren. Daarnaast doen we nog 2 rondes ‘onderhoud vooruitschuiven’: dan pakken we kleine stukken aan van 3 tot 5 vierkante meter, dan gaat het wegdek 3 jaar langer mee.”

Profileren

Veel collega’s en inwoners zien het wegonderhoud, maar beseffen eigenlijk niet goed dat dit wordt gedaan door collega’s van Stadsbeheer. Ronald herkent dat. “We werken goed en snel en zorgen voor zo weinig mogelijk overlast. Maar onszelf profileren, dat kunnen we niet zo goed”, lacht hij.